Opettajan kevättodistus

Kouluilla on tapana jakaa oppilailleen lukuvuoden päätteeksi koko vuoden ansiot kokoava todistus. Myös yliopisto-opettajan on näin kesäloman kynnyksellä viisasta pohtia omia onnistumisiaan ja onnettomuuksiaan vaikkapa perinteisen kevättodistuksen muodossa. Pelkkiä numeroarvosanoja kritisoidaan kuitenkin aika ajoin riittämättömiksi, joten ryhditän omaa todistustani numeroiden lisäksi sanallisella arvioinnilla.

Käyttäytyminen: 8

Osaat pääasiassa käyttäytyä moitteettomasti. Olet yleensä tasapuolinen ja reilu opettaja – niillekin mattimyöhäisille ja puhelimenräplääjille, jotka eivät aina ole reiluja sinulle. Välillä tulinen luontosi voi muistuttaa itsestään, mutta onneksi itsehillintäsi on monien työvuosien ja yliopistopedagogisen täydennyskouluttautumisen myötä kehittynyt lähes zen-munkin tasolle.

Huolellisuus: 7

Vuoden mittaan jäit muutaman kerran kiinni siitä, että moitit opiskelijoita huonosti luetuista tehtävänannoista tai aikatauluista lipsumisista, vaikka olitkin itse sekoillut Moodlessa, piilotellut palautuskansioita ja jättänyt vastaamatta viestiin. Vaadi itseltäsi saamaa kuin opiskelijoiltasi: täydellistä tarkkuutta, ehdotonta sovitussa pysymistä ja muuta epäinhimillistä.

Äidinkieli ja kirjallisuus: 10

Äidinkieleltään suomenkielisen suomen kielen ja kirjoittamisen opettajan on jo työpaikkansa säilyttääkseen annettava tästä itselleen paras mahdollinen arvosana. Erityisesti tällaisina aikoina.

Psykologia: 8

Olet saattanut aiheuttaa joillekuille opiskelijoille aikatauluahdistusta ja kielenoppimisuupumusta, jopa tekstuaalisia traumoja ja Moodle-masennusta. Vähintään yhtä moni opiskelijoistasi on kuitenkin kertonut myös ”päässeensä vihdoin suomen opiskelua kohtaan tuntemastaan inhosta”. Mikäli loppujen asenne on pysynyt edes jokseenkin ennallaan, voit todeta onnistuneesi.

Uskonto ja elämänkatsomustieto: 8

Marraskuun lopussa sinulle tuli uskonpuute: into ja jaksaminen hiipuivat sitä mukaa, kun päivät pimenivät, tekstipinot kasvoivat ja tekemättömät työt ilkkuivat työpöydälle liimattujen kymmenien posti it -lappujen neonpinnoilta. Uskosi kuitenkin palasi – ei yksinomaan lappujen värikylläisyyden tai niiden vähenemisen vuoksi – vaan siksi, että niin se aina palaa. Värikkäät laput, positiivinen asenne, loistava työyhteisö ja satunnainen auringonpilkahdus korkeimpaan tekstikasaan toki myös auttavat.

Käsityö: 5

Kirjoittamisen opettaminen on pitkälti käsityötä. Punakynää et sentään palautetta antaessasi käytä, mutta tuherrat yhä huomioitasi 80-luvulla oppimallasi kaunokirjoituksella kassin pohjalla ryvettyneiden tulosteiden marginaaleihin. Milloin olet viimeksi palauttanut tekstin opiskelijalle joutumatta pahoittelemaan epäselviä merkintöjä? Suositellaan käsityön vaihtamista konekirjoitukseen tai tekstauksen kesäkoulua.

Musiikki: 9

Oman sinfoniaorkesterisi kapellimestarina olet pelkäämätön etkä kaihda tarttua vaikeimpiinkin teoksiin. Luotathan soittajiesi monipuolisuuteen ja taitoon. Tahtilajien muutoskohdat, kuten periodien vaihtumisen aika ja kurssin loppu, vaativat kapellimestarilta kykyä ohjata orkesteri läpi hankalan kohdan. Pääasiassa kunnioitat partituuria, vaikka annat tilaa myös improvisaatiolle. Kimeä-ääninen pikkolohuilu kohtaa hallitsevan tuuban, surumielinen oboe toisia säestävän alttoviulun ja sinfoniaorkesterissa harvinaisen mutta joka kolmas viikko mukaan eksyvän saksofonin. Lopputuloksena on komea, soittajiensa kuuloinen kakofonia, josta kullakin esityskerralla nousee esiin jotakin uutta.

Ollut läsnä 1600 tuntia; siirretään/jää lukuvuodelle 2014–2015/2015–2016.

Hyvää kesää!

Hanna Vänskä

Kirjoittaja on yliopisto-opettaja Helsingin yliopiston Kielikeskuksessa. Hän opettaa äidinkieltä sekä suomea toisena kotimaisena kielenä.

Kuva: Will Marlow (Flickr)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

css.php